Hjælp & Guides
Kom godt i gang med din elbil
Er du ny elbilsejer – eller overvejer du at blive det?
Med en masse ny teknologi, opladning i stedet for optankning, infotainment og apps, så rejser der sig forståeligt nok en række spørgsmål.
Det kan ved første øjekast virke uoverskueligt, så her på siden har vi samlet videovejledninger og ofte stillede spørgsmål, så du nemt få svar og blive klogere på hele elbilsverdenen.
Tag et kig her på siden, og følg os på YouTube, hvor vi løbende deler nye videoer. Hvad vil du vide mere om? Hop direkte til:
Bliv klogere på VW ID.3
Bliv klogere på VW ID.4
Bliv klogere på VW ID.7
Bliv klogere på Skoda Enyaq
Bliv klogere på Audi e-tron
Hvordan fungerer de der apps?
Ofte stillede spørgsmål
Hvad betyder WLTP? Og hvor langt kan min bil faktisk køre?
WLTP er en test, der viser bilens teoretiske rækkevidde ved blandet kørsel. I virkeligheden kører elbilen ofte kortere – især om vinteren. En tommelfingerregel er at trække ca. 15% fra WLTP’en for at få en mere realistisk rækkevidde..
Eksempel: En elbil med 450 km WLTP kører ca. 380 km i daglig brug. Elbilen vil løbende estimere rækkevidden og justere ud fra kørselsmønster, brug af komfortfunktioner og udendørs vejrforhold.
Hvad er en Fragus GoSafe-garanti?
Det er en ekstra tillægsydelse, der dækker dyre reparationer på f.eks. motor, batteri og elektronik. Fragus er en god mulighed for at skabe tryghed og budgetsikkerhed ved købt af brugte elbiler, så man ikke skal bekymre sig om større, uforudsete værkstedsregninger.
Læs mere om Fragus her.
Hvad gør en varmepumpe og er det nødvendigt at have i elbilen?
En varmepumpe bruger kølemiddel og ikke varmelegemer til at varme kabinen op. Det udnytter energien mere effektivt og bruger derfor mindre strøm. For elbilen betyder det en længere rækkevidde – især om vinteren. Det er ikke nødvendigt med en varmepumpe i bilen, men en klar fordel, hvis man kører meget eller i koldt vejr.
Hvor lang tid holder batteriet?
Det er svært at svare præcist på, men da det netop hat været en bekymring for mange kunder, så giver de fleste bilproducenter efterhånden 8 års garanti på batteriet for skabe tryghed for forbrugerne.
Typisk kan du regne med, at batteriet mister lidt kapacitet over tid (mange år), men bilen er stadig fuldstændig brugbar.
Til sammenligning kan man spørge sig selv, om man tænkte på, hvor længe mon motoren i en fossilbil ville holde, da man skulle købe sådan én? Nej vel.
Hvad er A/C- og D/C-opladning?
A/C = Normalladning, f.eks. hjemme eller på offentlige ladestandere (typisk 11 kW).
D/C = Hurtigladning, f.eks. ved motorvejen (ofte 50-350 kW).
Eksempel: Derhjemme lader du bilen langsomt natten over med A/C-opladning, hvilket tager flere timer afhængigt af lademængden.
Med hurtigladning på motorvejen kan man få 100-300 km på 15-30 minutter med D/C-opladning.
Hvad er et type 2-stik?
Et type 2-stik er det standardstik, som næsten alle nyere elbiler bruger til normalladning (A/C) (hjemme og på offentlige ladere).
Hvad gør forvarmning af bilens batteri?
De nyere årgange af elbiler har fået tilføjet muligheden for at forvarme batteriet.
Forvarmning af batteriet hjælper især før hurtigladning, hvor bilen fra start vil kunne optage en større effekt og dermed lade hurtigere, fordi batteriet på forhånd er varmt.
Hvad er parkeringsklima?
Det betyder, at du kan opvarme eller køle bilen til en bestemt temperatur, mens bilen holder stille. Det kan sættes op til bestemte tidspunkter på udvalgte ugedage på infotainment-skærmen i bilen, men kan også aktiveres, når man vil via en app på telefonen (Volkswagen, myAudi eller mySkoda).
Hvad er VW, Audi og Skoda Connect?
Det er teknologien, der gør, at man med apps til telefonen for VW, Audi og Skoda elbiler bl.a. kan tjekke batteristand, planlægge opladning, tænde parkeringsklima eller finde bilen fra mobilen.
Det er en service som ofte er med gratis det første år, man registrerer sig, hvorefter de koster et mindre gebyr om året. Det er valgfrit, om man vil være tilmeldt servicen eller ej, og den har altså ikke betydning for, om bilen kan bruges eller ej.
Må jeg kun lade min elbil til 80%?
Du kan sagtens lade til 100%, men til daglig kørsel anbefaler VW-Gruppen at oplade til ca. 80% for at skåne batteriet. Skal du på længere ture, er 100% opladning helt fint.
Det anbefales dog ikke at oplade bilen til 100% og så lade den stå i længere tid.
Hvorfor er mine vinterhjul og sommerhjul ikke samme størrelse i tommer?
Ofte er vinterhjul mindre (færre tommer) for at få mere komfort om vinteren ift. kørsel på sne, is osv.. Sommerhjul er tit større for et mere sporty udseende og bedre køreegenskaber.
Er der gode muligheder for at lade op på farten i Danmark?
Ja, i Danmark har vi en god ladeinfrastruktur med mange offentlige ladestandere og hurtigladere – særligt ved motorveje, byer og større parkeringspladser.
Er det særlig vigtigt at undervognsbehandle min elbil?
Som udgangspunkt er det altid godt at undervognsbehandle sin bil, men der er ingen ekstra særlige grund til at undervognsbehandle sin elbil. Batterikassen og bilens bund er nemlig i forvejen så tæt og solidt konstrueret for at beskytte batteriet.
Et andet punkt at være opmærksom på, er at der ved undervognsbehandling kan være en risiko for at ramme kabler eller lignende, som i værste tilfælde ikke ville være dækket af garantien.
Kan jeg godt få elrefusion. hvis jeg køber/lejer en ladestander derhjemme?
Ja, hvis du har en godkendt ladeboks med abonnement fra f.eks. Clever, Norlys, OK eller Looad, kan du få op til 89,5 øre/kWh i elrefusion. .
Du kan få elrefusion hvis:
Du har en godkendt ladeboks med måler og fastmonteret installation.
Du har et aktivt abonnement hos en udbyder med refusionsordning
Ladeboksen er KUN til elbilopladning – ikke til andre elforbrug.
Har du elopvarmet bolig (fx varmepumpe eller elvarme), kan du ikke få elrefusion – du får i stedet reduceret elafgift på den del af dit elforbrug, der overstiger 4.000 kWh om året.
Fra 1. januar 2026 kan husstande med solceller igen søge om elrefusion.
Hvordan kan jeg sikre mig, at batteriets stand er okay ved køb af brugt elbil?
Den eneste måde at tjekke, hvordan batteriets stand er, f.eks. ved køb af brugt elbil, er ved at få lavet en batteritest, der måler batteriets SoH (State of Health).
Det tilbyder vi også her hos Midtjysk Automobiler mod et gebyr på 1.000 kr.
Hvad er forskellen på D og B på gearvælgeren?
På gearvælgeren i elbiler fra f.eks. VW og Skoda vil man ud over R (bakgear), N (neutral) og P (park) også kunne se D (drive) og B (brake) ved siden af hinanden.
D er et normalt køregear, hvor bilen fortsætter med at trille fremad, når man slipper speederen.
B er et særligt køregear i elbiler, hvor bilen motorbremser, når man slipper speederen. Dette samler strøm op undervejs og dermed kan man altså forlænge rækkevidden i sin daglige kørsel.
Har du yderligere spørgsmål?
Vi hjælper dig gerne – uanset om du har brug for teknisk hjælp eller bare er nysgerrig på elbiler.
Ring til os på tlf. 86 81 50 50 eller skriv til os herunder.

